Historiska husförsäkringar från Boxholm

Nu är alla Östgöta brandstodsbolags historiska husförsäkringar från Boxholms kommun registrerade och sökbara på nätet. Det rör sig om hela 14 530 unika försäkringsbrev från 1850-talet och fram till 1960-talet för socknarna Blåvik (827 st), Boxholm/Ekeby (6364 st), Malexander (2064 st), Rinna (2317 st) och Åsbo (2958 st). Registren finns här (länk).

På bilden syns en gåramålning över ett hus i Abbetorp, Rinna socken, målad av Olle Olsson 1925. Från just byn Abbetorp finns 54 registrerade försäkringar, den äldsta från 1878 är tecknad av Anders Andersson i lägenheten Hagen på Abbetorps ägor. Det framgår att där fanns ett bostadshus av timmer under tak av bräder och tegel. Huset var inrett till stuga, förstuga och kök samt i ena änden en bod. På övervåningen fanns två rum och huset hade sex dörrar, sju fönster och två eldstäder. Storleken var 29,5 x 15 fot (8,75 x 4,5 m) och höjden 10 fot (3 m). Försäkringsvärdet var 400 kr och försäkringen gällde fram till 1915.

Liknande uppgifter finns om i princip alla bostadshus i hela Östergötland. Vill du forska mer kan du söka i vårt register och därefter titta i originalmaterialet som vi förvarar hos Brukskultur Åtvidaberg (länk med kontaktuppgift).