Kulturnatten

Östergötlands Arkivförbund brukar gästa Kulturnatten i Norrköping och ha föreläsningar, en kreativ skaparverkstad och visa upp intressanta ting från arkiven. Välkommen att besöka oss under Kulturnatten i Norrköping!

Kulturnatten arrangeras varje år av Norrköpings Kommun. Konstutställningar, dans, bokbord, film, poesi, stadsvandring, skrivstuga, pub, café och konserter samlas under en kväll på olika platser i staden för allmänheten att ta del av. Kommunen arrangerar evenemanget då de anser att vi behöver kultur mer än någonsin och behöver stötta kulturlivet i Norrköping. Läs mer på Kulturnattens hemsida.

Kulturnatten 2016

Under Kulturnatten i Norrköping den 24 september gästades vi av Ann Dohse och Anders Köhler från Svenskt Uppfinnaremuseum som visade och berättade om uppfinningar med anknytning till trakten. En lokal uppfinning är Wettexduken som fortfarande tillverkas i Norrköping efter att Curt Lindquist uppfann den 1949. En annan innovation är torrmjölken som vi känner den idag, vilken uppfanns av Ninni Kronberg.

På dagen 50 år tidigare avgick det sista ordinarie smalspårståget i Östergötland. Det trafikerade sträckan Valdemarsvik-Söderköping-Norrköping, en järnväg som i hela sin längd stod klar 1906. Denna järnvägshistoriska händelse uppmärksammades genom ett föredrag av länsarkivarie Albin Lindqvist som delvis gått igenom järnvägsbolagets arkiv. Mycket fokus låg på järnvägens byggnader samt anläggandet av järnvägen.

Program 2016

Kulturnatten 2015

På Kulturnatten i Norrköping 26 september håller vi öppet hus på Vattengränden 14 från 14:00 till 17:00. På plats finns Östgöta genealogiska förenings representant och svarar på frågor om släktforskning. Vi visar också utställningen om Gerdahemmet – ett stycke levnads- öden och barnhemshistoria från förr som tagits fram av Kvillinge föreningsarkiv. Vi är också glada över att kunna presentera två föredrag:

14:00 Barnhemshistoria och levnadsöden vid Gerdahemmet i Åby, Maria Loorents Peterson, Kvillinge föreningsarkiv.

15:00 Rollerderby – en växande folkrörelse, Malin Jackson Erlingstad och Johanna Skogh, Norrköping Rollerderby.

Johanna Skogh och Malin Jackson Erlingstad föreläser om Rollerderby. Bildkälla: Norrköping Rollerderby.

Ladda ner affischen

Kulturnatten 2014

Tillsammans med Östgöta Genealogiska Förening, ÖGF, och Norrköpings föreningsarkiv lockade vi nya besökare till oss. Peter Kristensson berättade om sin kommande bok om Norrköpings gatunamn och Anneli Hedlund om sin bok om östgötska slott och herrgårdar. ÖGF erbjöd liksom under förra året släktforskarhjälp och Norrköpings föreningsarkiv visade upp arkivet. I våra lokaler visades också en utställning med fotografier av Albin Lindqvist från udda och bortglömda miljöer i Östergötland.

Affisch 2014

Kulturnatten 2013

Vår premiär på Kulturnatten innehöll bl.a. en utställning med Fotoklubben Slutarna som visade exempel på mindre lyckade bilder. Deras udda utställning lockade stort intresse och inför utställningen blev klubbens representanter intervjuade i Radio Östergötland. Vi hade också ett föredrag om gåramålningar och tog emot såväl släktforskare som lokalhistoriker.

Affisch 2013