Företag

Uppgifterna i databasen är resultaten från inventeringar av företagsarkiv och gårdsarkiv som genomförts i Östergötland. Databasen är långt ifrån komplett men visar vilka företag och gårdar som finns eller har funnits i Östergötland, men inte alltid var arkiven förvaras.

Avancerad sökning

1807 – 1974

Sverkersholm 2:5 (Oxhagen)

Gården tillhörde tidigare Sverkersholm, men friköptes 1958.

1795 – 1962

Tolsum 2:85

Gården har funnits i samma släkt i mer än 100 år. Arkivet innehåller många köpekontrakt beroende på att det såldes många tomter från fastigheten i början och i mitten av 1900-talet.

1726 – 2006

Gullersbo 1:1

Detta protokoll bygger på en avskrift av arkivet Gullersbo donationsfond som förvaras i Ringarums kyrkoarkiv. Gullersbo donationsfond, Gullersbo gård, eller "frälsehemmanet Gullersbo 1/4 mantal", donerades 1724 av baron Jakob Burensköld tillsammans med hustru och son "till de fattiges underhåll, som nu äro eller tid efter annan kunna bliva intagne uti Hospitalet eller Fattigstugan i Ringarum". Till en början förvaltades donationen av familjen Burensköld och socknens kyrkoherde, men efter att släkten Burensköld dog ut övertogs förvaltningen av kyrkoherden tillsammans med kyrkvärdarna. Sedan Ringarums kommun bildades på 1800-talet gjordes därifrån anspråk på fonden, vars medel förvarades på fattigkassans konto. På 1850-talet uppfördes två fattighus vid Gullersbo, som ett komplement till socknens och kommunens fattig- och senare socialvård. Gårdens värde kom dramatiskt att öka då skogen under slutet av 1800-talet blev värdefull. Gården har varit utarrenderad, men under krisåren på 1860-talet drevs den som en fattiggård där understödstagarna fick arbeta. År 1986 skedde en permutation då förvaltningen ansåg att fattiga i den mening som Burensköld avsåg 1724 inte längre förekom. Genom beviljande av Kammarkollegium fick fonden till syfte att utbetala medel till studenter och andra med ekonomiska svårigheter inom socknen. Ansökan ur fonden sker vanligen vår och höst, och en styrelse bestående av kyrkvärdar och kyrkoherde som ordförande beslutar om utbetalning. En förvaltare sköter räkenskaper och annat praktiskt gällande gården.

Arkiv: , F, G, J

1906 – 1969

Svinsäter 2:6

Fastigheten tillhörde tidigare Sverkersholm, som i sin tur ingick i det Burensköldska fideikommisset.

1803 – 1950

Hjulerum 1:2

Fastigheten har varit i släkten sedan 1850-talet då nuvarande ägarens farfars farfar kom dit.

1825 – 1940

Forsum 1:7 (Lilla Norrby)

Skuldebreven från 1845 är försedda med lacksigill. I samlingen ingår en särskild avdelning med handlingar som rör Norrköping-Söderköping-Vikbolandets Järnvägs AB, eftersom Anders Gustav Svensson under en period ingick i bolagets styrelse.

Ort: Valdemarsvik

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , D, E, F, G, H, J, L, Ö

1847 – 1902

Rumma 1:42

Fler handlingar rörande Rumma by finns i Hannäs hembygdsarkiv

Kommun: Hannäs

Ort: Åtvidaberg

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, J

1786 – 1984

Solvestad 1:1

Handlingar rörande Solvestad by finns också i Hannäs hembygdsarkiv.

Kommun: Hannäs

Ort: Åtvidaberg

1783 – 1927

Rafnäs 1:4, 1:5

I arkivet finns bl a gamla inbundna kassaböcker från flera olika gårdar bl a Bråborg, Bjärstad, Ekeby , Djurön, Röhälls säteri, Skälggestad mm. För vidare upplysningar se inventeringsprotokollet. Diverse kyrkliga attester från slutet av 1700-talet.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G

1789 – 1947

Tåby 1:1

Kommun: Tåby

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G

1813 – 1973

Visärka 1:1

Har gammal avskrift av storskiftet och karta gällande Visärka by. Även lite material från gård i Vallby, Furingstad. Även handlingar från Visärka dikningsföretag samt Åkerby Visärka vägsamfällighet.

Kommun: Kuddby

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F

1812 – 1977

Konungsunds gård 7:1 mfl

I arkivet finns skifteshandlingar från Konungsunds by, både från storskiftet och laga skifte. Mycket gamla kort och brev. Även handlingar från ägda fastigheter i Norrköping.

Kommun: Konungssund

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G, J, K,