Företag

Uppgifterna i databasen är resultaten från inventeringar av företagsarkiv och gårdsarkiv som genomförts i Östergötland. Databasen är långt ifrån komplett men visar vilka företag och gårdar som finns eller har funnits i Östergötland, men inte alltid var arkiven förvaras.

Avancerad sökning

1759 – 1963

Bråta 2:3

Gården har varit i släkten från 1700-talet och kanske ännu längre tillbaka. I arkivet finns en mängd handlingar både från gården och från tidigare generationers verksamhet med auktioner, arvskiften, bouppteckningar och annat juridiskt arbete. Detta material är inte inventerat eftersom det ännu inte är sorterat av ägarna. Det innehåller både personliga dokument av privat karaktär och handlingar som rör gården. Tavlor med porträtt på tidigare ägare finns ner till nuvarande ägarens morfars farfars farfar.

1934 – 1985

Börrum 6:1

Inventerats via telefonkontakt.

Kommun: Börrum

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F

1865 – 1972

Lilla Sörby 1:4

Yngve Hammarlund har även handlingar från Stora Hammantorp 1:1 Skällviks socken/Sankt Anna församling. Se Stora Hammantorp 1:1. I arkivet finns mycket arvsskifteshandlingar från bla från Ormestorp i Skällviks socken, Misskärr i Mogata socken,, Sandkullen på Dyhults ägor i Mogata socken , Sjöberga på Höckerums ägor i Ringarums socken.

Kommun: Mogata/Sankt Anna

Arkiv: , F, G,

1905 – 1975

Stora Hammantorp 1:1

Gårdshandlingar från Lilla Sörby finns även hos Yngve Hammarlund. Se Lilla Sörby 1:4 Mogata Socken/Sankt Anna församling.

Kommun: Skällvik

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, J

1890 – 1986

Sjögerum

Ligger i en träkista. Det är mest verifikationer. En del handlingar kan eventuellt gälla posten och affäten som låg i anslutning till gården. Behöver kollas ytterligare eftersom det är så "väl förpackat." I arkivet finns även handlingar från Jorbrukarnas Riksförbund bl a korrespondens, trycksaker, lanketter och stadgar från ca 1918- 1930-tal. Även diverse handlingar från folkhushållningskommisioenen från ca 1920-taleet.

Kommun: Börrum

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G, L

1798 – 1975

Stintorp 1:2

Har även laga skifteshandlingar med karta över Stintorps by från mitten av 1800-talet. Se även Stintoprs by.

Kommun: Drothem

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, , G, J

1772 – 1994

Bodsgård 1:18

I gårdsarkivet finns också handlingar från: Könserum i Gärdserums socken och Målen i Gärdserums socken.

Kommun: Falerum

Ort: Åtvidaberg

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , D, F, G, J

1861 – 1973

Fänge 3:1

Gården har varit i släkten sedan 1965. Fastigheten Fängeboda 1:20 köptes till och lades ihop med Fänge 3:1 år 1972.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G

1769 – 1952

Brårum 2:1

I samlingen finns även ett flertal skattekvitton, kommunalutskylder, köpingutskylder, kronodebetsedlar, sorgebrev mm. Där finns också "Mönstertidning för Sveriges damer", 3:e årgången 1 september 1890 nummer 65, samt en pärm med nedtecknad sammanfattning av släktforskning.

Arkiv: , F, G

1728 – 1958

Mickelsdal 1:37 (1:2, 1:4)

1843 – 1957