Östgötska hus med historia

Under två avsnitt av SVT-serien Det sitter i väggarna har Östgötska hus stått i centrum. Förra veckan var det ett hus i Vadstena och nu senast den gamla lanthandeln Holmetorp utanför Östra Ryd i Söderköpings kommun. I programmet nämndes att huset brunnit ner men byggts upp igen, sannolikt med hjälp av försäkringspengar.

Det är inte första gången vi här på webben lyfter att vi förvarar arkivet efter Östgöta brandstodsbolag, nuvarande Länsförsäkringar. Vår assistent Kjell Oskarsson har nu gått igenom materialet i jakten på försäkringsbrev för just Holmetorp. Dessvärre finns endast brev från 1909 bevarande och branden uppges i TV-programmet ha ägt rum tidigare.

Märkligt nog anges inte att huset har en handelslokal förrän i en försäkring som tecknades först 1928. Med hjälp av de historiska försäkringsbreven går det att skapa en detaljerad bild av äldre tiders bebyggelse. Se register över försäkringar här.

90-3-5

Försäkringsbrev för Holmtorp under Harstorp i Östra Ryds socken, nytecknad 1928 av Anna Jansson, makulerad 1941. Här framgår att huset hade en handelslokal på undre botten.