Förintelsens minnesdag

Idag den 27 januari är det 70 år sedan förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades. I Sverige har dagen varit en nationell minnesdag sedan 1999 och från 2005 deklarerade FN dagen som internationell minnesdag. Vi inom arkivvärlden lever med historien ständigt närvarande men hos många tycks minnet vara kort. Arkiven är vårt kollektiva minne och här råder ingen glömska! Att lära av gamla misstag för att forma något bättre är kanske ett av arkivens främsta syfte. Läs mer om dagen på Centrum för levande historias webbplats.

Förintelsens dag uppmärksammas på flera håll i Östergötland. Exempelvis i Finspång där Jan-Erik Svenblad berättar om flyktinglägret i Doverstorp. I Norrköping ordnas bl.a. en föreläsning om HBTQ i Förintelsens fotspår, i Söderköping visas bl.a. utställningen ”70 år sedan befrielsen”, i Linköping sker en minnesstund vid Raoul Wallenbergs monument, i Motala ordnas flera föreläsningar och i Mjölby fokuseras på att visa romernas situation under förintelsen. Men dagen uppmärksammas även på andra håll i länet.