Välkommen till Östergötlands Arkivförbund!

I Sverige har vi en lång historia av att dokumentera vår samtid. Det blir ett sätt för oss och framtida generationer att förstå historien och vår plats i den. Det finns idag inga lagar för att bevara civilsamhällets kulturarv. Därför behövs riktade insatser för att bevara enskilda arkiv. Det är just det som är vårt uppdrag.

Östergötlands Arkivförbund är en ideell förening som arbetar med regionala enskilda arkiv. Vi grundades 1984 och har idag ett regionalt uppdrag att samordna enskilda arkiv i Östergötland. Våra medlemmar är föreningar, företag, distrikts- och arkivorganisationer som förvarar sina arkiv och bevarar dem för framtiden.

Nyhetsflöde

Läs våra nyheter och följ oss på Facebook, instagram för att ta del av senaste nytt kring Östergötlands Arkivförbund. Vi har även en YouTubekanal där vi regelbundet gör publiceringar.

This message is only visible to admins.
Problem displaying Facebook posts. Backup cache in use.
Click to show error
Error: Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons. Type: OAuthException

Bli medlem

Som medlemsarkiv i Östergötlands Arkivförbund hjälper vi er att marknadsföra ert arkivmaterial.

Dessutom hjälper vi er att komma igång med ordnings- och förteckningsarbete samt bistår med fackkompetens. Ni bjuds in till kurser och personalträffar samt har möjlighet att köpa förvaringsmaterial genom oss till inköpspris. Eftersom vi har ett regionalt uppdrag så är medlemsskap för arkiv kostnadsfritt. Det enda vi begär tillbaka är statistik som rör arkivens användande m.m.