Välkommen till Östergötlands Arkivförbund.

I Sverige är vi bortskämda med att ha en rik tillgång till historiskt källmaterial. Redan i början av 1990-talet började vi bygga upp register över arkiv och föreningar. Nu har flera stora arkiv på hemsidan, välkommen att söka i våra databaser.

Östergötlands Arkivförbund är en ideell förening som består av olika distriktsorganisationer i länet, företag samt arkivorganisationer som förvarar enskilda arkiv. Enskilda arkiv är alla former av privata arkiv bl.a. från föreningar, företag, gårdar, byar och personer. Vi grundades 1984 och har sedan 2008 ett regionalt uppdrag att vara en resurs för och ha en samordnande roll för de lokala arkiven i Östergötland. I Sverige finns det två olika typer av arkiv, offentliga och enskilda. De offentliga arkiven har sitt ursprung i en skattefinansierad verksamhet på myndigheter, landsting och kommuner. De omfattas av ett detaljerat regelverk som säger hur handlingarna ska bevaras och tillgängliggöras. De enskilda arkiven har skapats av en privat verksamhet, exempelvis av privatpersoner, föreningar eller företag. För de arkiven finns i stort sett inga regler, även fast de kan vara minst lika viktiga att bevara. Därför har Östergötlands Arkivförbund uppdraget att se till att enskilda arkiv sparas och tillgängliggörs som om de vore offentliga.

Sök i våra databaser

Vill du börja leta direkt? Sök i våra databaser eller i NAD (Nationell Arkivdatabas). Nedan sökning/filtrering visar enbart 3 resultat. Klicka dig vidare för med avancerad sökning.

Föreningar
År saknas

TANNEFORS BK

Kod: 04/B Riksidrottsförbundet

Kommun: LINKÖPING

Socken: LINKÖPING

Ort: LINKÖPING

Företag
1900 (1932)

UWE Verken AB

F. Ämnesordnade handlingar: Fastighetshandlingar - ritningar mm från 1900 och framåt. Marknadsföringshandlingar: Annonser och kataloger - beställningar och förslag 1952-1962. Klichéer - produkter, företagspresentation, logotyp 1950-tal. Reklamtryck 1960-1970-tal. Handlingar rörande produkter - ritningar och instruktioner 1955-1957 samt odaterat. G. Räkenskaper: Kassaböcker, 1970-tal. K. Fotografier: Fotografier från ca 1950 och framåt, mestadels produktbilder, men även personalen, byggnaden och produktionen avbildas. Mycket är odaterat. UWE Verken bildades 1932 av Karl Ulriksson. Aktiebolaget registerades 1935 och namnet UWE tros stå för Ulrikssons Wattenvärme. Man utvecklar och tillverkar främst värme- och ventilationsprodukter. Exempel på tidiga produkter inkluderar gödselspridaren TUWE, värmeskåpet Auto-Mat (för fordon), radiatorsanläggningar för bussar, motorvärmare och värmeelement för traktorer. 1982 såldes företaget till Linjebuss AB och 1988 till nuvarande ägarna Rettig OY. På Oskargatan 23 har man funnits sedan 1940. Innan dess låg Nyhléns Bryggeri i byggnaden.

Bransch: Industri

Kommun: Norrköping

Ort: Norrköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , FGK

Gåramålningar
1936

Räckhammare med vattenhjul och smed, Gnosjö(?)

Räckhammare med vattenhjul och smed

Facebookflöde & nytt på Youtube

Följ oss på Facebook för att ta del av senaste nytt kring Östergötlands Arkivförbund. Vi har även en YouTubekanal där vi regelbundet gör publiceringar.

Bli medlem

Som medlemsarkiv i Östergötlands Arkivförbund hjälper vi er att marknadsföra ert arkivmaterial.

Dessutom hjälper vi er att komma igång med ordnings- och förteckningsarbete samt bistår med fackkompetens. Ni bjuds in till kurser och personalträffar samt har möjlighet att köpa förvaringsmaterial genom oss till inköpspris. Eftersom vi har ett regionalt uppdrag så är medlemsskap för arkiv kostnadsfritt. Det enda vi begär tillbaka är statistik som rör arkivens användande m.m.