Lyckad dag om arkiv

Den 12 november firades Arkivens dag i hela Norden och i Östergötland bjöd över 20 organisationer in för att manifestera arkiv och kulturarv. Årets regionala samarrangemang ägde rum på biblioteket i Boxholm där 180 besökare hittade denna kalla novemberlördag. Länets större arkiv fanns representerade tillsammans med lokala aktörer på en gemensam utställning som på olika vis knöt an till årets nationella tema Välkommen hem. Ett späckat föreläsningsprogram ledde till såväl skratt som tårar. Den lokala profilen och arkivforskaren Johans Birath menade att det enda vi lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss något av historien.

Ett tragiskt människoöde kopplat till Skogs-Sara spelades upp av Marianne Holmbom, iklädd tidsenliga kläder och med en lappad kjol. Skogs-Sara levde runt år 1900 i en koja i skogen, varifrån hon gång på gång hämtades med tvång och fördes till fattigstugan.

I Finspång visades ett fastebrev från 1400-talet som nu i höst kommit fram i dagens ljus på nytt. I Åtvidaberg visades stadsplaner som aldrig blev verklighet och i Kisa visade Kinda Lokalhistoriska Arkiv upp gamla och unika fotografier, s.k. daguerrotyper, som är en mycket tidig fototeknik.

Av de rapporter som hittills inkommit tycks dagen ha fungerat bra och såväl besökare som arrangörer har varit nöjda.

Fler bilder från Arkivens dag i Boxholm finns här (länk).