Grattis Claes – årets eldsjäl 2018!

Vi gratulerar vår styrelseledamot Claes Westling som är förste arkivarie och chef för sektionen för kunskapsutveckling vid Landsarkivet i Vadstena. Han har tilldelats priset som ”Årets eldsjäl” 2018 av Sveriges Släktforskarförbund.

I motiveringen står: ”Claes Westling har under många år varit ett väsentligt stöd för släktforskningen. Han har varit en flitig och populär föreläsare hos många släktforskarföreningar, inte enbart i närområdet utan i hela landet. Han har också hållit föredrag på hembygdsföreningar och pensionärsföreningar, deltagit i Genealogiska Föreningens släktforskarseminarium samt medverkat på flera släktforskardagar. Hans specialområden är domstolsforskning, bouppteckningar, arkiv i stadsforskning samt ovanliga arkiv i släktforskningen. Claes Westling har skrivit förbundets handbok i domstolsforskning och är medförfattare till en kommande handbok i stadsforskning. Han har också medverkat i radio och TV i flera olika sammanhang. Claes Westling har, tillsammans med Linköpings universitet varit ansvarig för universitetskurserna ”Historisk arkeologi” och ” Att arbeta med historiska arkiv” i Vadstena. Han tilldelades 2016 Vadstena stads kulturstipendium för sitt engagemang i föreningen Gamla Vadstena och i Vadstena stadsmuseum, guideverksamheten i Vadstena och Borghamn samt sina vetenskapliga studier av staden, bl.a. avhandlingen ” Småstadens dynamik: Skänninges och Vadstenas befolkning och kontaktfält ca 1630-1660”. Detta jubileumsår för Riksarkivet är det en glädje för förbundet att kunna belöna en person inom arkivväsendet som så engagerat bidragit till att öka släktforskarnas kunskap om arkivens skatter.”